زندگی پس از پیوند کلیه

زندگی پس از پیوند کلیه

پیوند کلیه موفق می تواند زندگی جدیدی برای بیماران کلیوی به ارمغان بیاورد. هنگامی که بیماران تحت دیالیز هستند، ممکن است نتوانند ساعت های طولانی کار کنند. پس از عمل پیوند، آنها سرانجام می توانند از صرف کردن ساعت های طولانی برای دیالیز خلاص شده و به زندگی عادی خود بازگردند. با این حال آنها همچنان باید محدودیت های خود را بدانند و در فعالیت های خود اعتدال داشته باشند.

در روزهای اولیه پیوند کلیه، ممکن است انرژی کمتری احساس کنید، زیرا معمولاً زمان می برد تا بدن شما بهبود یافته و با داروهای جدید سازگار شود. پس از انجام عمل پیوند، باید عوامل زیادی را برای اطمینان از ایمنی کلیه جدید در نظر بگیرید. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به زندگی پس از پیوند کلیه داشته باشیم و در مورد ملاحظات اصلی صحبت کنیم.

رژیم غذایی

پس از پیوند کلیه، شما همچنان باید غذاهای کم چرب و کم نمک بخورید تا از فشار خون بالا جلوگیری کنید. همچنین اگر دیابت دارید، باید قند خون خود را تحت نظر داشته باشید. خوب است که از حضور یک متخصص تغذیه به منظور برنامه ریزی یک رژیم غذایی سالم که برای کلیه جدید شما مناسب باشد بهره مند شوید.

نوشیدن آّب یکی دیگر از راههای مهم حفظ سلامت کلیه است. نوشیدن آب کافی به کاهش عفونت و خطرات سنگ کلیه کمک کرده و همچنین با حذف مواد زائد، خون شما را فیلتر می کند. سعی کنید یک بطری آب همراه خود داشته باشید تا به شما یادآوری شود که باید در طول روز آب بنوشید.

ورزش

پس از بهبودی از عمل، می توانید قادر به شروع کردن یک روال ورزشی باشید. ورزش می تواند سلامت قلب و ریه شما را افزایش داده و تناسب اندام شما را حفظ کند. همچنین باعث بهبود روحیه و سلامت روان شما می شود. توصیه می شود از ورزشهای تماسی مانند فوتبال، کشتی و راگبی اجتناب کنید تا از آسیب احتمالی به کلیه پیوند شده جلوگیری شود. با این حال اگر به این نوع ورزش ها علاقه دارید، می توانید از جلیقه های پد دار برای کاهش آسیب احتمالی به بدن خود استفاده کنید.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

پس از پیوند کلیه، سیستم ایمنی بدن شما کلیه پیوندی را به عنوان بافت خارجی می شناسد و سعی می کند آن را رد کند. به منظور جلوگیری از رد شدن، باید از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا ضد رد استفاده کنید تا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده و حمله به کلیه شما متوقف شود. شما باید داروهای خود را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. هنگامی که به خاطر آوردید که یک دوز دارو را فراموش کرده اید، بلافاصله دارو را مصرف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

 

با این حال داروهای ضد رد ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. یکی از خطرات عمده آنها بروز عفونت است. هنگامی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنید، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستید. یکی دیگر از عوارض جانبی داروهای ضد رد، ناراحتی معده است. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا پزشک شما ممکن است بتواند دوز دارو را تغییر داده و یا دارو را تغییر دهد. با این وجود، شما هیچگونه تغییری در داروهای خود ایجاد نکنید مگر اینکه پزشک آنها را تجویز کرده باشد.

سلامت روان

سلامت روان پس از پیوند کلیه

علیرغم مزایای پیوند کلیه، این عمل ممکن است احساسات مختلفی را در شما ایجاد کند. ممکن است به عنوان عارضه جانبی داروهای ضد رد تغییرات خلقی داشته باشید. ممکن است از سبک جدید زندگی خود مضطرب بوده، و یا از گرفتن کلیه از اهداکننده زنده یا فوت شده احساس گناه کنید. شما باید از کمک خانواده و دوستان برای مقابله با احساساتت خود و سازگاری با داروهای جدید استفاده کنید. اجازه دهید تیم پیوند شما از احساساتتان مطلع شده تا به شما کمک کنند و در صورت لزوم داروهایتان را تغییر دهند.

رد کلیه

اگرچه پیوند کلیه اغلب موفقیت آمیز است، برخی موارد وجود دارد که سیستم ایمنی بدن بیمار کلیه را رد می کند. برای کاهش احتمال ردشدن، پزشک برای شما داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را تجویز می کند، اما همچنان خطر ردشدن وجود دارد. دو نوع رد شدن عبارتند از رد حاد و رد مزمن.

  • رد حاد اغلب در سه تا شش ماه بصورت سریع اتفاق می افتد. بسیاری از افراد علائم رد شدن را نشان می دهند که این امر نشان می دهد سیستم ایمنی بدن آنها با اندام جدید پیوند شده در حال مبارزه است. با این حال، کمتر از 5 درصد از بیماران کلیوی نارسایی کامل و رد حاد را تجربه می کنند.
  • رد مزمن در طول سالها و به آرامی رخ می دهد تا زمانی که به طور کامل پس زده شود. این نوع از رد شدن کلیه بیشتر اتفاق می افتد.

اگر با شرایط رد مواجه شدید، این اتفاق مساوی با از دست دادن کلیه شما نیست. با تغییر داروها یا میزان مصرف آنها می توان از رد کلیه جلوگیری کرد.

بازگشت به کار

توصیه می شود 3-6 ماه پس از پیوند منتظر بمانید و بعد از آن کار خود را شروع کنید. نباید مدتی اجسام سنگین (بیش از 10 پوند) را بلند کنید. شما باید با تیم پیوند خود در مورد سختی شغل خود و زمان مورد نیاز برای بهبودی مشورت کنید.

سفر کردن

پس از گذراندن دوران نقاهت، احساس بهتری دارید و ممکن است قصد سفررفتن کنید. تیم پیوند شما ممکن است قبل از یک سفر بزرگ، وقفه 3 ماهه را به شما توصیه کند. در مورد مواردی که باید قبل از سفر به آن توجه کنید، با پزشک خود مشورت کنید. به اندازه کافی داروی ضد رد دریافت کنید تا بتوانید در کل سفر به سرانجام برسد.

رانندگی

در روزهای اولیه پیوند به دلیل برخی از داروهایی که باید مصرف کنید، ممکن است لرزش و تاری دید داشته باشید. بنابراین رانندگی را می توان 2-4 هفته پس از پیوند شروع کرد.

رابطه جنسی و بارداری

بعد ازعمل پیوند، ممکن است از شما خواسته شود که 4-6 هفته یا تا زمانی که زخم جراحی شما ترمیم نشده رابطه جنسی نداشته باشید. زنان ممکن است دوره های قاعدگی منظم تری را تجربه کنند، که این امر می تواند به آنها کمک کند تا راحت تر باردار شوند. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید و حداقل تا یک سال باردار نشوید.

خودارزیابی روتین

شایع تر است که پس از مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، سرطان های خاصی ایجاد شود. توصیه می شود علاوه بر معاینات سالانه مانند پاپ اسمیر، معاینه بیضه ها، معاینه سینه و غربالگری سرطان پوست، معاینه سالیانه سینه و بیضه ها نیز انجام شود.

واکسیناسیون

پس از گذشت یک سال از پیوند کلیه، تزریق سالانه آنفولانزا توصیه می شود. اگر به واکسیناسیون های دیگر احتیاج دارید فقط باید “واکسن های مرده” را دریافت کنید، نه واکسن های دارای “ویروس زنده”. شما باید از افرادی که بیماریهای عفونی دارند و کودکانی که اخیراً بعنوان مثال با دریافت واکسن فلج اطفال واکسینه شده اند دوری کنید.

سیگار کشیدن

ترک سیگار پس از پیوند کلیه بسیار توصیه می شود زیرا به ریه ها آسیب می رساند و شما را در معرض عفونت ریه قرار می دهد. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان ریه را افزایش می دهد. گلبول های قرمز خون را از بین برده و رگ های شما را تنگ می کند. سیگار کشیدن همچنین اسید معده را افزایش می دهد که باعث به تاخیر افتادن بهبود می شود. سیگار کشیدن به طور کلی مضر است، اما برای کسانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند بدتر است.

Author: Leila Nazari

Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizadeh

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 1930 288 903 98+

آدرس: تهران – میدان هفت حوض -تقاطع هشت متری اول – پلاک 2 – واحد 6

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟