آیا بیماران پیوند کلیه نیاز به مراقبت های ویژه دارند؟

پیوند کلیه

پس از درگیری با نارسایی کلیه، گذراندن جلسات دیالیز و انتظار طولانی مدت برای کلیه اهدایی، پیوند کلیه در نهایت انجام می شود. پس از بازگشت به خانه شما می خواهید مانند سایر افراد عادی به زندگی روزمره خود بازگردید. با این حال، هنوز هم می بایست زندگی خود را تحت کنترل داشته باشید و کلیه جدیدتان را بوسیله مراقبت های پیوند کلیه سالم نگه دارید.

ضروری است که محدودیت های خود را شناخته و رفتار کنترل شده ای نسبت به سلامت عمومی خود داشته باشید. بعد از عمل، احتمالاً انرژی کمتری نسبت به آنچه که قبلاً داشته اید خواهید داشت. بدن شما مدتی طول می کشد تا بهبود یابد و خود را با داروهای جدید که برای کلیه پیوند شده شما ضروری است تطبیق دهد. بنابراین برای اینکه کلیه جدید خود را ایمن نگه دارید، باید توصیه های ارائه دهنده خدمات درمانی خود را دنبال کنید.

داروهای ضد رد

برای یک عضو پیوندی، رد کردن مهمترین خطری است که ممکن است اتفاق بیفتد. از آنجا که کلیه پیوندی با شما متولد نشده است، بدن شما ممکن است کلیه را به عنوان موجودی خارجی تشخیص داده و برای محافظت از بدن شما به آن حمله کند. رد عضو، پاسخ معمولی بدن نسبت به اندام تازه اهدا شده است. برای جلوگیری از رد عضو، می بایست از داروهای ضد رد (سرکوب کننده سیستم ایمنی) استفاده شود.

دو نوع رد عضو وجود دارد: رد حاد می تواند در سال اول پیوند رخ داده و معمولاً با موفقیت درمان می شود. رد مزمن به آرامی و در طولانی مدت رخ می دهد. دلایل این نوع از رد عضو مشخص نیست و درمان اغلب ناموفق است.

داروهای ضد رد واکنش سیستم ایمنی بدن به موجود خارجی را سرکوب کرده و سعی می کند تا از رد کلیه جلوگیری کند. صرف نظر از اینکه چقدر احساس خوبی دارید، شما نباید مصرف داروهای ضد رد خود را متوقف کنید، زیرا در صورت رد تشخیص در مراحل اولیه دشوار است.

عفونت

ابتلا به عفونت بعد از پیوند کلیه مسئله مهمی است که باید در مورد آن مراقب باشید. هنگامی که از داروهای ضد رد استفاده می کنید، سیستم ایمنی بدن شما کاهش یافته و در معرض ویروس ها و عفونت ها قرار می گیرد. اهمیت دارد که عفونت ها را در اسرع وقت پیدا کرده و درمان کنید، قبل از اینکه شما را به شدت بیمار کند. برای محافظت از بدن در برابر عفونت ها، پروتکل هایی وجود دارند که می بایست به هدف انجام مراقبت های پیوند کلیه و حفاظت از بدن در برابر عفونت ها انجام دهید:

  • دستان خود را مرتب بشویید.
  • بهداشت محیط خود را رعایت کنید.
  • از تماس نزدیک با بیماران مبتلا به بیماریهای مسری خودداری کنید.
  • از کسانی که اخیراً با “واکسن زنده” واکسینه شده اند فاصله بگیرید.
  • اگر نیاز به سفر داشته و یا برنامه خاصی دارید، پزشک خود را از قبل درجریان بگذارید.

واکسن ها

پیوند کلیه

واکسن ها از بدن شما در برابر عفونت ها محافظت می کنند. با این حال زمانی که پیوند عضو انجام داده اید، برخی واکسن ها برای سلامتی شما مناسب نیستند. به یاد داشته باشید که قبل از دریافت هرگونه واکسن و یا تقویت کننده با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه برخی از قوانین کلی استفاده از واکسن ها و تقویت کننده ها آمده است:

  • از همه واکسن های زنده خودداری کنید.
  • از واکسن آنفلوانزا از طریق بینی خودداری کنید.
  • قبل از پیوند، واکسن هپاتیت Bرا دریافت کنید.
  • برای تزریق واکسن آنفولانزا، حداقل 3-6 ماه پس از پیوند منتظر بمانید.
  • بصورت سالانه یک تقویت کننده دریافت کنید.
  • اگر می خواهید به خارج از کشور سفر کنید، با پزشک خود در مورد واکسن های مورد نیازی که برای رفتن به آن منطقه رایج است مشورت کنید.

دیابت نوظهور بعد از پیوند

ممکن است بعد از پیوند کلیه به عنوان عارضه جانبی داروهای ضد رد به دیابت مبتلا شوید، حتی اگر قبلاً به این بیماری مبتلا نبودید. در صورت چاق بودن خطر ابتلا به دیابت نوظهور بیشتر است. پس از پیوند، قند خون شما کنترل شده و در صورت نیاز پزشک به شما کمک می کند تا برنامه ای برای کنترل قند خون خود داشته باشید. علاوه بر داروهای دیابت، ممکن است به رژیم غذایی کنترل شده با کربوهیدرات و ورزش نیاز داشته باشید.

بیماریهای قلبی، فشار خون، کلسترول و چربی خون

هنگامی که پیوند کلیه انجام می دهید، به عنوان عوارض جانبی احتمالی داروهای ضد رد، بیشتر در معرض بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و چربی خون هستید. به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری ها باید:

  • برای بررسی فشار خون، سطح کلسترول و چربی خون، چکاپ های روتینیرا نزد ارائه دهنده خدمات درمانی خود انجام دهید.
  • سیگار نکشید.
  • ورزش منظم داشته باشید. (طبق اجازه پزشک)
  • با رعایت رژیم غذایی سالم، وزن مناسب خود را حفظ کنید.
  • رژیم غذایی کم نمک داشته باشید.
  • داروهای تجویز شده خود را مصرف کنید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و عفونت ریه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. سیگار کشیدن همچنین می تواند با کاهش طول عمر کلیه جدیدتان، بر عملکرد کلیه تأثیر بگذارد. می توانید از کمک پزشک خود بهره برده و با مصرف داروهایی که روند ترک سیگار را آسان می کنند آن را کنار بگذارید، و یا می توانید از خانواده و دوستان خود کمک بگیرید.

سیگار کشیدن می تواند توانایی سلول های خونی شما را در حمل اکسیژن به اندام ها کاهش داده و این مسئله می تواند روند بهبود را طولانی تر کند که این امر در بیماران پیوند کلیه که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند بدتر است.

وزن متناسب

بعد از پیوند کلیه، افزایش وزن به دلیل داشتن آزادی بیشتر در رژیم غذایی و عوارض جانبی داروها رایج است. افزایش بیش از حد چربی و چاقی می تواند منجر به بیماری های قلبی و دیابت نوظهور شود. یک متخصص تغذیه می تواند به شما در پیروی از رژیم غذایی سالم و حفظ تناسب اندام کمک کند. در مورد پیامدهای چاقی می توانید در مقاله “آیا چاقی بر میزان موفقیت پیوند کلیه تأثیر می گذارد؟ بیشتر بخوانید.

سرطان

به دلیل سیستم ایمنی پایین، خطر ابتلا به سرطان پس از پیوند کلیه در بیماران پیوند کلیه بیشتر است. داروهای ضد رد می توانند دفاع سیستم ایمنی بدن را برای انواع خاصی از سرطان ها کاهش دهند.

اگر خانم هستید، برای آزمایش های غربالگری سرطان باید در مورد خطرات سرطان دهانه رحم، سینه و روده بزرگ با پزشک خود مشورت کرده و معاینات معمول را انجام دهید. اگر آقا هستید، باید با پزشک خود مشورت کرده و از نظر سرطان پروستات و روده معاینه شوید. پاپ اسمیر، معاینه سینه، معاینه بیضه ها و غربالگری سرطان پوست باید هر ساله توسط پزشک محلیتان انجام شود.

فعالیت جنسی و باروری

بیشتر مشکلات عملکرد جنسی که به دلیل بیماری کلیوی و دیالیز رخ داده پس از پیوند کلیه به حالت عادی باز می گردد. زنان در سنین باروری باید در مورد بارداری با تیم پیوند خود مشورت کنند، اما به طور کلی:

  • حداقل 1 سال صبر کنید تا باردار شوید.
  • منتظر بمانید تا عملکرد کلیه شما پایدار شود.
  • به پزشک متخصص زنان و زایمان که در بارداری های پرخطر تجربه دارد، مراجعه کنید.
  • در مورد شیردهی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از داروها می توانند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شوند.

سبک زندگی سالم

بعنوان یک روش مهم مراقبت های پیوند کلیه، داشتن یک سبک زندگی سالم به دلایل زیادی مانند جلوگیری از فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نوظهور ضروری است. تیم پیوند TebMedTourism به شما در برنامه ریزی یک سبک زندگی سالم کمک می کند، اما به عنوان یک راهنمای کلی:

  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید. داشتن یک متخصص تغذیه در کنارتان می تواند به شما در انتخاب غذای مناسب کمک کند.
  • به فعالیتهای معمول خود مانند سرکار رفتن، رفتن به مدرسه یا انجام کارهای خانه بازگردید.
  • ورزش منظم داشته باشید.
  • اگر چاق هستید وزن خود را کاهش دهید.
  • سیگار را ترک کنید.

سوالات متداول

پیوند کلیه

بهبودی پس از پیوند کلیه چقدر طول می کشد؟

زمان بهبودی برای هر بیمار متفاوت است و وابسته به شرایط پزشکی و نوع فعالیتی است که بیماران می خواهند به آن بازگردند. بسیاری از بیماران می توانند پس از هشت هفته به کار خود بازگردند. تیم پیوند کلیه شما می تواند در درک وضعیت خاص سلامتی شما و زمان بازگشت به کار روزمره تان کمک کننده باشد.

بعد از پیوند کلیه چه مواردی را باید کنترل کنم؟

سطح آنتی بادی شما باید در هفته های اول برای جلوگیری از رد شدن کلیه کنترل شود. به طور کلی، دریافت کنندگان پیوند باید رژیم غذایی سالمی (کم چربی ، کم نمک) داشته باشند و مایعات زیادی بنوشند. اگر مشکلات سلامتی دیگری مانند دیابت یا فشار خون دارید ، ممکن است نیاز به محدودیت هایی در رژیم غذایی خود داشته باشید. برای برنامه ریزی در مورد داشتن وعده های غذایی مناسب با شرایط خود می توانید از کمک متخصص تغذیه استفاده کنید.

آیا بیمار پیوند کلیه می تواند دوباره زندگی عادی داشته باشد؟

پس از گذراندن دوره بهبودی، سلامتی شما بهبود می یابد و فعالیت های شما باید دوباره به حالت عادی بازگردد. پیوند کلیه موفق می تواند به شما اجازه دهد مانند زمان گذشته و قبل از بیماری کلیوی زندگی کنید. مشاهدات پزشکی نشان می دهد افرادی که پیوند کلیه انجام داده اند بیشتر از کسانی که تحت دیالیز هستند عمر می کنند.

پیوند کلیه در ایران

پیوند کلیه در ایران یکی از رایج ترین جراحی هایی است که همه روزه توسط حرفه ای ترین کادر پزشکان پیوند کلیه انجام می شود. تیم TeBMedTourism با تخصص و مهارت خود و مناسب ترین قیمت ها به بیماران کلیوی در سراسر جهان کمک می کند. ما فرآیند پیوند را با استفاده از اهداکنندگان زنده تسهیل می کنیم تا بتوانید پیوند کلیه خود را انجام داده و در اسرع وقت به زندگی عادی خود بازگردید.

Author: Leila Nazari

Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizadeh

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 1930 288 903 98+

آدرس: تهران – میدان هفت حوض -تقاطع هشت متری اول – پلاک 2 – واحد 6

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟