داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در بیماران پیوند کلیه

سیستم ایمنی بیماران پیوند کلیه

نارسایی کلیه (کلیه) یک بیماری جدی است که بیماران بدون دریافت کمک پزشکی نمی توانند زنده بمانند. نارسایی مزمن کلیه باعث می شود بیماران مجبور به دیالیز مادام العمر شده و یا پیوند کلیه انجام دهند. پیش از این، در مورد دلایلی که پیوند کلیه بهتر از دیالیز است صحبت کردیم و به نظر می رسد پیوند کلیه از نظر هزینه، زمان و انرژی صرف شده و کیفیت زندگی بیماران در مقایسه با دیالیز مادام العمر گزینه بهتری است.

با این حال، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا ضد رد یکی از نگرانی های اصلی بیماران پیوند کلیه است. در این مقاله، قصد داریم در مورد داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، علائم خطرناک و نکات مهم استفاده از آنها بیشتر توضیح دهیم.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی چیست؟

هنگامی که پیوند کلیه انجام می دهید، بدن شما کلیه پیوند شده را به عنوان یک عضوخارجی تشخیص می دهد و برای محافظت از شما در برابر آن، به آن حمله کرده تا زمانی که کلیه رد شود یا آسیب ببیند. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، با سرکوب سیستم ایمنی از رد کلیه های پیوندی جلوگیری می کنند.

این داروهای ضد رد توانایی بدن شما را برای واکنش در برابر کلیه جدید کاهش داده و آسیب را به حداقل می رساند. دو نوع داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی وجود دارد:

1- داروهای القایی: آنها داروهای قوی ضد رد هستند که در طول پیوند استفاده می شوند. استفاده از مقدار مناسب داروهای القایی می تواند میزان استفاده از داروهای نگهدارنده را کاهش دهد.

2- داروهای نگهدارنده: داروهای ضد رد باید در طولانی مدت استفاده شوند.

آیا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای بیماران پیوند کلیه ضروری است؟

تقریباً همه باید طبق روال تجویز شده هر روز از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنند، مگر کسانی که کلیه را از دوقلوهای همسان خود دریافت می کنند. در این مورد، آنها ممکن است ملزم به دریافت این داروها نباشند. شما باید در مصرف به موقع دوزهای خود دقت کنید، مگر اینکه تیم پیوند به شما بگوید که این کار را نکنید. در صورتی که برای آزمایش خون به کلینیک مراجعه می کنید، نباید تا زمانی که نمونه خون را می گیرید از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنید.

بعد از پیوند، به دلیل تعداد بالای قرص که باید هر روز مصرف شود، ممکن است مصرف برخی از آنها را فراموش کنید. به منظور به خاطر سپردن داروهای روزانه خود، سعی کنید داروهای خود را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید. همچنین می توانید از جعبه های قرص یا سازمان دهنده ها استفاده کنید و قرص ها را برای کل هفته آماده کنید. همچنین سعی کنید نام داروهای خود و کارهایی که انجام می دهند را بدانید، در این صورت احتمال فراموشی آنها کم است.

در صورت فراموش شدن یک دوز چه باید کرد؟

سیستم ایمنی بیماران پیوند کلیه

شما باید دارو را به محض بیاد آوردن مصرف کنید و برای مشورت با پزشک خود با او صحبت کنید. اگر زمان دوز بعدی شما است، مصرف دوز را دو برابر نکنید.

علائمی که باید مراقب آنها باشید

حتی اگر داروهای خود را به موقع مصرف کنید، باز هم احتمال رد کلیه وجود دارد. شما باید بدن خود را به خوبی بشناسید و در مورد علائم جدید یا تغییرات در بدن خود محتاط باشید. اگر با هر یک از علائم زیر روبرو شدید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • کاهش مقدار خروجی ادرار
  • تب
  • ادرار خونی
  • علائم شبیه به آنفولانزا
  • افزایش سریع وزن (بیش از 3 پوند در دو روز)

احتمالاً باید آزمایش خون یا سایر آزمایشات را انجام داده تا ببینید کلیه شما در چه وضعیتی است. باید به خاطر داشته باشید که سلامت طولانی مدت کلیه بستگی به پیگیری پزشکی و استفاده منظم داروهایتان دارد.

سایر عوارض جانبی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

یکی از عوارض جانبی استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، افزایش خطر عفونت است. این مشکل می تواند بیشتر در مراحل اولیه پیوند یا در طول درمان رد کلیه به دلیل استفاده از دوز بالای داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی رخ دهد. اگر علائم زیر را دارید باید با پزشک خود صحبت کنید:

  • تب بالای 100 درجه
  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • ترشحاتی که از زخم جراحی شما خارج می شود
  • سرماخوردگی یا سرفه مداوم

دل پیچه یکی دیگر از عوارض جانبی داروهای ضد رد است. می توانید از پزشک خود بپرسید که آیا ممکن است استفاده از داروهای خود را به زمان های مختلفی تقسیم کنید تا به مشکل شما کمک کند.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی اغلب پس از حدود 6 ماه تا 1 سال کاهش می یابد. اگر هنوز عوارض جانبی دارید، باید با پزشک خود مشورت کرده تا داروها یا دوز آنها را تغییر دهد. اما روال دارویی خود را تا زمانیکه با پزشک خود مشورت می کنید تغییر ندهید.

چه نوع غذا یا داروهایی می توانند علیه داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی عمل کنند؟

برخی مواد غذایی و داروها وجود دارند که می توانند سطح داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را در خون شما تغییر دهند. آب گریپ فروت، مخمرسنت جان (گل راعی)، اریترومایسین، داروهای ضد سل، داروهای ضد تشنج و داروهای رایج فشار خون (کاردیزم یا دیلتیازم و وراپامیل) از جمله غذاها و داروهایی هستند که می توانند بر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی تأثیر بگذارند.

Author: Leila Nazari

Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizadeh

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 1930 288 903 98+

آدرس: تهران – میدان هفت حوض -تقاطع هشت متری اول – پلاک 2 – واحد 6

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟