آیا استفاده از روش ICSI احتمال چندقلوزایی را افزایش می دهد؟

ICSI

داشتن یک کودک می تواند رویای تقریبا تمام زوج ها باشد، هرچند که گاهی اوقات به نظر می رسد به حقیقت پیوستن آن بدون کمک درمان های ناباروری غیرممکن است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه باروری، گزینه های زیادی برای حل مشکلات زوج ها وجود دارد که به آنها درزمینه پدر و مادر شدن کمک می کند.

امروزه لقاح خارج از بدن یا لقاح مصنوعی (IVF) موثرترین متد تکنولوژی کمک باروری است. در این روش، معمولا تعدادی از تخمک ها از تخمدان های زن بازیابی می شوند و با استفاده از اسپرم های پدر، در محیط آزمایشگاهی بارور شده و سپس جنین های حاصله به رحم زن منتقل می شوند (او می تواند همان شخص بوده و یا یک مادرجایگزین باشد).

ICSI به عنوان بخشی از روش IVF اتفاق می افتد. تفاوت مهم در استفاده از ICSI روشی است که اسپرم تخمک را بارور می کند. در مورد استفاده ازICSI، یک سوال مشترک در میان والدین آینده وجود دارد که آیا ICSI احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد یا خیر. ما در این مقاله قصد داریم تا درمورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

ICSI چیست؟

ICSI

ICSI (تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم) یک تکنولوژی پیشرفته باروری است که در طول روش IVF انجام می شود. در آزمایشگاه، اسپرم به طور مستقیم به تخمک تزریق می شود، به طوری که لقاح یافته و جنین را شکل دهند. سپس جنین یا جنین ها به رحم گیرنده منتقل شده تا رشد کنند و به یک حاملگی سالم منتهی شوند.

برای اطلاعات بیشتر: عوامل عدم کارایی روشIVF را مطالعه نمایید.

butterfly

چرا روش ICSI  انجام می شود؟

ICSI به طور معمول برای بیمارانی که ناباروری شدید مردانه دارند استفاده می شود، مانند:

  • تعداد اسپرم کم
  • شکل غیر طبیعی اسپرم
  • تحرک ضعیف اسپرم
  • بازیابی اسپرم از بیضه (TESE)

اگر مرد در انزالش هیچ اسپرمی ندارد در حالیکه آن را تولید می کند، در آن صورت اسپرم را می توان از طریق استخراج اسپرم بیضه یا (TESE) بازیابی کرد. برای باروری تخمک با اسپرم هایی که از طریق تکنولوژی TESE بازیابی می شوند، ICSI روش مورد نیاز است. به غیر از ناباروری مردان، می تواند دلایل دیگری برای استفاده از ICSI وجود داشته باشد:

سابقه تعداد کم یا عدم وجود تخمک بارورشده در روند IVF: گاهی اوقات حتی اگر تعداد کافی از تخمک ها و اسپرم ها وجود داشته باشند، هیچ یک و یا تنها تعداد کمی از آنها بارور می شوند. بنابراین ممکن است در چرخه بعدیIVF از ICSI  استفاده شود.

استفاده از اسپرم ها یا تخمک های منجمد: اگر اسپرم ها فعال و در حال حرکت به نظر نیایند، از روش ICSI  استفاده می شود. همچنین انجماد تخمک ممکن است گاهی اوقات پوسته تخمک را برای نفوذ سخت کند، بنابراین ICSI می تواند مورد استفاده قرارگرفته تا نفوذ را کاهش دهد.

استفاده از تکنولوژی :PGD  تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی جنین یاPGD  یک تکنیک IVF است که برای غربالگری جنین ها استفاده می شود(IVF+PGD). نگرانی وجود دارد که لقاح منظم، ممکن است باعث شود تا سلول های اسپرم در اطراف جنین پرسه زده و در نتایج PGD مداخله کنند.

استفاده از) IVM بلوغ آزمایشگاهی): به معنی بازیابی تخمک  می باشد در حالی که تخمک ها هنوز نابالغ هستند و در آزمایشگاه بالغ می شوند. برخی از تحقیقات نشان می دهد که آنها ممکن است نتوانند بوسیله اسپرم ها به اندازه ای که در روش IVF به صورت سنتی اتفاق می افتد بارور شوند. بنابراین استفاده از ICSI با IVM ممکن است گزینه ای بهتر باشد.

آیا روش IVF و ICSI باعث احتمال بیشتر دوقلوزایی می شود؟

از آنجا که ICSI به عنوان بخشی از روش IVF اتفاق می افتد که می تواند بیش از یک جنین را در رحم بکارد، احتمال افزایش حاملگی های متعدد وجود دارد. زوج هایی که از IVF + ICSI استفاده می کنند، احتمال شانس دوقلوزایی را در حدود 30 تا 35 درصد واحتمال سه قلوزایی را در حدود 5 تا 10درصد بیشتر دارند.

اما در حال حاضردوقلو باردارشدن کمتر رایج است، زیرا خطرات حاملگی در بارداری های با یک جنین پایین تر است. رشد یک جنین واحد سالمتراست و عوارض کمتری دارد، بنابراین اگرممکن باشد از حاملگی های متعدد جلوگیری می شود.

دو مدل از دوقلوها وجود دارند. دوقلوهای غیرهمسان زمانی اتفاق می افتد که دو جنین به رحم منتقل شوند و به دو نوزاد تبدیل شوند. دوقلوهای همسان زمانی اتفاق می افتد که یک جنین به دو قسمت تقسیم شده و دوقلوهای همسان را بوجود آورد. احتمال داشتن دوقلوهای همسان پس از IVF بالاتر از باداری های معمول است.

برای اطلاعات بیشتر: تعیین جنسیت از طریق روش IVF را مطالعه نمایید.

مشکلات چندقلوزایی

ICSI

چندقلو باردار شدن می تواند یک رویداد هیجان انگیز برای بسیاری از زوجین باشد، اما ممکن است برخی عوارض را برای هر دو مادر و جنین داشته باشد. در اینجا ما قصد داریم در مورد شایع ترین عوارض صحبت کنیم:

زایمان زودرس: در حاملگی های چندگانه، زایمان زودرس بسیار معمول است. بیش از 60 درصد از دوقلوها و تقریبا تمام چندقلوها نابالغ هستند و قبل از هفته 37 ام متولد می شوند. همانطور که تعداد جنین ها بالاتر می رود، خطر ابتلا به زایمان زودرس افزایش می یابد.

نوزادان نارس وزن کم دارند و اندام های آنها ممکن است به طور کامل بالغ شوند. آنها ممکن است نیاز به کمک درتنفس، خوردن و مبارزه با عفونت ها داشته باشند. پس از زایمان، نوزادان چندقلو معمولا نیاز به مراقبت های ویژه در یکی از واحدهای مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) دارند.

فشار خون حاملگی: زنان که جنین های متعدد را حمل می کنند معمولا خطر ابتلا به فشار خون بالا را 2 تا 5 برابر بیشتر از دیگران دارند. احتمال انقباض جفتی با فشار خون بالا افزایش می یابد.

سقط جنین: خطر سقط جنین در میان زنان دارای جنین های متعدد بالاتر است. سندرم ناپدید شدن دوقلو زمانی اتفاق می افتد که بیش از یک جنین از طریق سونوگرافی در رحم یافت می شود، اما بعد از مدتی یکی از آنها ناپدید می شود. این رویداد معمولا در طول سه ماهه اول اتفاق می افتد و حتی ممکن است خونریزی نداشته باشد.

کم خونی: کم خونی در حاملگی های چندگانه بیشتر از بارداری های تک اتفاق می افتد.

نقایص هنگام تولد: جنین های متعدد بیشتر در معرض ناهنجاری های مادرزادی مانند نقص های لوله عصبی، اختلالات قلب و دستگاه گوارش قرار می گیرند.

سندرم انتقال خون دوقلو به دوقلو: این یک شرایط بارداری نادر است که پس ازاینکه نوزادان متولد می شوند، آنها یک جفت و یک شبکه از رگ های خونی متصل به یکدیگر دارند که اکسیژن و مواد مغذی را در رحم تامین می کنند.

مقادیر غیر طبیعی مایع آمنیوتیک: داشتن مایع بیش از حد (polyhydramnios) یا مایع کم (Oligohydramnios)  در بارداری های چندقلو رایج است.

عمل سزارین : داشتن چندین نوزاد، خطر ابتلا به موقعیت های مرگبار را در جنین افزایش داده و به همین دلیل احتمال لزوم انجام سزارین را افزایش می دهد.

خونریزی پس از زایمان  (PPH) : این مسئله زمانی اتفاق می افتد که یک زن پس از زایمان خونریزی سنگین داشته باشد. این یک شرایط نادراما درعین حال جدی هست. خطر PPH در میان زنان باردار با نوزادان چندقلو بالاتر است.

شانس موفقیت ICSI

50 تا 80 درصد تخمک ها می توانند از طریق روش ICSI بارور کرد. باروری از طریق ICSI تضمین نمی شود، هرچند که اسپرم به داخل تخمک تزریق می شود. با این حال، هنگامی که لقاح اتفاق افتاد، میزان موفقیت همانند درمان معمولی IVF خواهد بود.

به طور خلاصه، باید بگوییم که اگرچهICSI ممکن است احتمال چندقلوزایی را اندکی افزایش دهد، و ممکن است خطرات خود را درست مانند هر روش پزشکی دیگر داشته باشد (شما همچنین می توانید مقاله آیا بارداری به وسیله روش های درمان ناباروری از طریق IVF یا ICSI خطر بالایی دارد؟” را مطالعه کنید)، هنوز هم یک تکنولوژی مفید برای کمک به بسیاری از زوج هاست که می خواهند شانس والدین شدن را داشته باشند.

Author: Leila Nazari

Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizadeh

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 1930 288 903 98+

آدرس: تهران – میدان هفت حوض -تقاطع هشت متری اول – پلاک 2 – واحد 6

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟