محدودیت سنی در عمل پیوند کلیه

محدودیت سنی در اهدای کلیه

کلیه ها عملکردی حیاتی در بدن ما انجام می دهند. آنها خون را از مواد سمی فیلتر کرده و به ادرار تبدیل می کنند. سپس ادرار از طریق مثانه از بدن تخلیه می شود. اگر کلیه ها به خوبی کار نکنند، مواد مضر در بدن تجمع می یابد که می تواند فشار خون را بالا برده و ما را مسموم کند. هنگامی که کلیه حدود 90 درصد از توانایی طبیعی خود را از دست می دهد، می توان گفت که مرحله نهایی بیماری کلیوی اتفاق افتاده است.

افرادی که با مشکلات کلیوی روبرو هستند، باید به منظور زنده ماندن از طریق دیالیز یا پیوند کلیه مواد زائد را از خون خود خارج کنند. با این حال، بیماران ممکن است بپرسند که آیا محدودیت سنی در عمل پیوند کلیه وجود دارد یا خیر. ما در این مقاله قصد داریم در مورد پیوند کلیه و چگونگی تأثیر سن بر روند کار صحبت کنیم. پس لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

پیوند کلیه چیست؟

پیوند کلیه یک عمل جراحی است که در آن کلیه بیمار با یک کلیه اهدایی سالم از یک اهدا کننده زنده یا فوت شده جایگزین می شود. پیوند کلیه اغلب زمانی اتفاق می افتد که بیمار از مرحله نهایی  بیماری کلیوی و یا بیماری مزمن کلیه رنج می برد. در مقایسه با دیالیز مادام العمر، پیوند کلیه اغلب درمان ترجیحی بیماران است. پیوند کلیه منجر به کیفیت بهتر زندگی، کاهش خطر مرگ، هزینه کمتر و محدودیت های کمتری در رژیم غذایی بیمار می شود.

سن مناسب برای پیوند کلیه

سن مناسب برای پیوند کلیه

اکثر بیمارستانها سن 18 سال را حداقل سن اهداکنندگان می دانند. این به این دلیل نیست که کلیه آنها کوچک و غیر کاربردی است، زیرا مطالعات نشان داده است که کلیه یک کودک 6 ساله برای پیوند مناسب است. دلیل آن این است که کسانی که زیر 18 سال سن دارند در دسته کودکان و نوجوانان هستند و نمی توانند به طور قانونی سند رضایت خود را تأیید کنند. علاوه بر این، برخی از بیماری های ژنتیکی در سنین بالاتر ظاهر می شوند و در سنین پایین تر نمی توان گفت که آیا بیماری ژنتیکی کلیه را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر.

در بسیاری از کلینیک ها اهداکنندگان بالای 60 سال به صورت موردی ارزیابی می شوند. وقتی افراد مسن می خواهند اهدای کلیه داشته باشند، یک جراح باید با بررسی سلامت عمومی اهدا کننده و نحوه عملکرد کلیه او در مورد آن تصمیم گیری کند. داشتن فشار خون بالا، دیابت و اضافه وزن احتمالاً باعث می شود که شما واجد شرایط اهدا نباشید. حتی اگر مشکل خاصی از نظر سلامتی ندارید، جراح شما باید تصمیم نهایی را در مورد اهدای شما بگیرد.

سالمندان به عنوان اهداکنندگان کلیه و دریافت کنندگان اندام

سالمندان می توانند اهدا کننده کلیه یا دریافت کننده اعضای بدن باشند. افراد مسن از دریافت کلیه اهدایی منع نمی شوند زیرا تقریباً 50 درصد از بیماران کلیوی آمریکایی بالای 65 سال دارند. در سال 2011، بر اساس گزارش شبکه متحده اهدای عضو، 96 اهدا کننده در سن 65 سالگی یا بالاتر اهداکنندگان زنده کلیه در ایالات متحده بودند. مطالعات مختلف کلیه های پیوندی اهداکنندگان جوان و مسن را که بیش از 50 سال داشتند مقایسه کرده اند. نتایج این مطالعات تفاوت های جزئی را نشان داد.

پس از 5 سال، میزان بقا در افرادی که کلیه را از اهداکنندگان مسن دریافت کرده اند و کسانی که از اهداکنندگان جوان کلیه دریافت کرده اند تقریباً یکسان خواهد بود. همچنین، احتمال رد عضو و سایر عوارض در سنین مختلف یکسان است. نتایج مطالعات نشان می دهد که کلیه افراد مسن می توانند به خوبی کار کنند، اگرچه دریافت کنندگان جوان ممکن است تمایل داشته باشند تا از اهداکنندگان جوان استفاده کنند.

اگر درمورد اهدا کننده شدن فکر می کنید، باید بدانید که با افزایش سن، احتمال کاهش سلامت کلیه افزایش می یابد. بنابراین شما ممکن است نگران سلامت کلیه باقی مانده خود بعد از اهدا باشید. یک مطالعه نشان داد که اهدای افراد مسن بر طول عمر آنها تأثیر نمی گذارد، با این حال مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

سالمندان به عنوان اهداکنندگان زنده معمولاً اعضای بدن خود را به دریافت کنندگان میانسال یا مسن که از قبل می شناسند اهدا می کنند، اگرچه اهداء به بیمار جوانتر نیز امکان پذیر است. با این حال، اگر سالمند هستید و روند اهداء کلیه را در نظر دارید باید بدانید که در حال حاضر اکثر مراکز پیوند، از پذیرش عضو از سالمندان 70 ساله و بالاتر سر باز میزنند.

نتیجه گیری

گیری

امروزه نباید محدودیت سنی برای پیوند کلیه وجود داشته باشد و این امر نباید منحصر به بیماران جوان باشد زیرا بسیاری از بیماران کلیوی مسن وجود دارند. میزان بقا و عوارض در این گروه مشابه بیماران جوانتر است. اگرچه امید به زندگی افراد جوانتر از سالمندان بیشتر است، اما افراد مسن نیز می توانند جلسات دیالیز را کنار گذاشته و از فواید پیوند کلیه برای بازگشت به زندگی عادی خود بهره مند شوند.

برای اطلاعات بیشتر: زندگی پس از پیوند کلیه را مطالعه نمایید.

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 1930 288 903 98+

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟